*KisAh MeReKa*

Friday, February 13, 2009

SeKaDaR rEnuNgAn

Petunjuk “melihat” gambar dibawah:

Kalau mata kita mengikuti gerakan putaran bulatan warna pink, hanya akan terlihat satu warna, pink. Kalau pandangan mata ke tanda “+” hitam di tengah, makan bulatan yang berputar berubah warnanya ke hijau… Sekarang, konsentrasi ke tanda “+” hitam di tengah-tengah gambar. Dalam waktu yang singkat, pelahan-lahan bulatan pink akan menghilang, dan hanya akan terlihat satu bulatan hijau yang berputar.

Sangat mengagumkan cara otak kita bekerja. Sebenarnya tidak ada bulatan hijau, dan bulatan pink sebenarnya juga tidak menghilang. Rasanya cukup membuktikan bahwa kita tidak selalu melihat apa yang kita pikir kita melihatnya –> dengan kata lain, kita “melihat” bukan apa adanya, tapi “sebagaimana kita melihat” sesuatu…

image001.gif

Kadang kita merasa menghadapi suatu masalah yang “sangat sulit” atau “sangat berat” (baik di tempat kerja, di keluarga, di lingkungan masyarakat,mahupun masalah pribadi diri sendiri), bahkan kadang-kala terlintas di benak kita, kenapa begitu berat dugaan kita terima ? (padahal kalau kita menerima anugerah/hadiah/ kenikmatan yang demikian besar, kita tidak pernah mempertanyakan kenapa kita dikurniakan kenikmatan sebegitu..).

Berat - ringan, kecil - besar, masalah - bukan masalah, sedih-gembira, hukuman-pahala, derita/nestapa- bahagia... dsbg..bukankah hanya cara pandang kita tentang “sesuatu” ?

Perihal, peristiwa, kejadian tetap sama, namun sudut pandang serta pemahaman kita tentang sesuatu sahaja yang berbeza. Secara tidak langsung hasinya juga akan mempengaruhi apa yang kita fikirkan. Semua hanya ada di benak kita sendiri !

Otak kita lah yang membuatkannya berbeza ! Peristiwa mungkin sama, namun kalau kita memandangnya sebagai hal yang positif, bermanfaat, mengambil pelajaran disebaliknya, maka sudah tentu hasilnya akan positif juga.

Cara otak kita bekerja ternyata “melihat” sesuatu bukan berdasarkan apa adanya, tetapi sebagaimana kita melihatnya.

Sekedar renungan untuk kehidupan….




1 comment:

xmamatx said...

setuju.

kerana kita semua adalah subjektif.

itu juga dinamakan variasi.

Related Posts with Thumbnails