*KisAh MeReKa*


Daisypath Anniversary tickers

Monday, May 31, 2010

Jom Jalan kaki!




Entri kali nie, info tentang diet dan kesihatan.. Tahu kah kamu, dgn berjalan kaki sahaja boleh membakar kalori /lemak yg menimbun dlm badan? Jom ketahui keadaan tubuh ketika kita melakukan aktiviti berjalan kaki!


1-5minit -utk 1st step, kaki mula mengeluarkan tenaga yg membekalkan kimia kpd sel2 tubuh. Degupan jantung mula meningkat, aliran darah semakin cepat, dan otot plak mulai panas. If kita keep moving, tubuh akan membakar 5 kalori per minit, compared 1 kalori per minit if kita dok lepak je kat umah.

6-10minit - degupan jntung meningkat dari 100 ke 140 detik per minit. Kalori yg terbakar juga akan meningkat menjadi 6 kalori per minit. Tekanan darah yg sedikit meningkat akan merangsang pelepasan bahan kimia yg boleh membesarkan pembuluh darah. So, darah dan oksigen akan mengalir dgn banyak (utk menggerakkan otot).

11-20 minit - suhu tubuh mulai naik (berpeluh). Ketika langkah kaki semakin cepat, kolori yg terbakar bertambah sehingga 7 kalori setiap minit!

21-45minit - time nie, kita akan rasa lebih relaks..coz tubuh melepaskan sejenis bahan kimia (endorphin) terus ke dlm otak. Plus, lemak yg terbakar juga semakin banyak, insulin (yg membantu penyimpanan lemak) juga akan menurun.

p/s : Tak sia-sia kn bg korang yg suka window shopping tuh! ^_^

3 comments:

kiwi said...

btol2

kne window shopping byk2 la

haha

~diAnA~ said...
This comment has been removed by the author.
~diAnA~ said...

hehe..
tak kan 'window shopping' je kot =p


Related Posts with Thumbnails